Verslag 7 - Bakkie koffie en Ontspannen! - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Rosa Zanden - WaarBenJij.nu Verslag 7 - Bakkie koffie en Ontspannen! - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Rosa Zanden - WaarBenJij.nu

Verslag 7 - Bakkie koffie en Ontspannen!

Door: Rosa en Koen

Blijf op de hoogte en volg Rosa

18 April 2009 | Laos, Vientiane

Hier zit ik dan met mijn bakje oploskoffie droog op het balkon van onze kamer tewijl de regen vanuit de hemel op Luang Prabang neerstrijkt en de rivier enkele meters hiervandaan langs stroomt. Rosa is verzonken in een boek en ligt op bed.

In ons vorige verslag was het rustige leven van Laos al benadrukt, maar het kan erger. We zijn nu 3 dagen in Luang Prabang en hebben het chillen helemaal onder de knie. De laatste dagen hebben we veel gelezen, rustige terrasjes bezocht en de binnenstad bezichtigd op een tempo waar je niet moe van kan worden.

Luang Prabang is een oude hoofdstad van Laos, en is prachtig gelegen in een vallei langs de Mekong rivier en de Nam Khan rivier. De binnenstad is erg mooi met een grote heuvel met boeddhistische tempels en stupa's. En daar omheen is de rest van de stad gebouwd. Het oude gedeelte van de stad staat op de wereld erfgoed lijst en wordt dus goed onderhouden en staat vol met mooie franse maison's. We hebben jammergenoeg weinig foto's omdat er te veel water was om de camera's mee te nemen, aangezien de afgelopen 2 dagen en de komende 2 dagen er in Loas nieuwjaar gevierd wordt. Dit heeft enige uitleg nodig, dus ja hier komt ie dan.

Laos Nieuwjaar oftewel Pii Mai (Lunar New Year):
Met dit feest wordt het verwachte regen seizoen gevierd, wat gepaard gaat met heel veel water :-P
In de stad hier worden verschillende activiteiten georganiseerd, zoals een Miss Pii Mai 2009 verkiezing, markten en een optocht met de Miss Pii Mai 2009. Verder wordt er overal met water gegooid. Dit gebeurd vooral door kinderen richting de volwassenen en studenten richting monniken om de zonden van het vorige jaar uit te wissen en geluk te verzamelen voor het komende jaar. In praktijk komt het erop neer dat iedereen die langs komt kletsnat wordt gemaakt. Ook maken de Lao elkander vies met motorolie, talkpoeder en rode verf. Een grote bende dus natuurlijk.

Het toepasselijke van alles is dat het nu dus ook echt is gaan regenen, en wij dus nog maar even binnen blijven. Over een paar uur begint de optocht met de Miss Pii Mai bij een stupa (een religieus monument met Boeddha relikwieën) op een heuvel midden in de stad.

Gisteren zijn we op olifant safari geweest en naar een fascinerende grot gegaan. Het was een kort uitje van 9 tot 13 uur, maar het was het zeker waard. Om met de grot te beginnen: deze had 2 delen, een boven gedeelte waar Boeddhisten hun kapotte Boeddha's kunnen laten rusten, en een lager gelegen deel waar ze elk jaar met Pii Mai een nieuwe Boeddha neerzetten voor goed geluk enzo.
Daarna gingen we 45 minuten met een olifant wandelen door een stuk bos en een beetje door de rivier. Dit was een erg leuke ervaring. We waren allebei bang dat het misschien zou blijken dat de olifanten niet goed verzorgd werden, maar dit was gelukkig niet zo. Ze waren erg mooi en we hebben zonder haast een heerlijke wandeling gemaakt waar bij de olifanten konden drinken uit de Mekong. Het mooie hier van was dat we pas weer verder gingen toen de olifanten uitgedronken waren de begeleiders vroegen of ze klaar waren en na een paar keer vragen gingen vanuit zichzelf weer verder. Dat was dus erg geslaagd.
Toen we 's middags weer terug waren in Luang Prabang, zijn we lekker gaan chillen op onze geweldige kamer.

He is inmiddels zaterdag en we zitten op de boot richting de Thaise grens. Aangezien we dit verslag nog niet hebben gepost zal ik de rest van onze tijd in Luang Prabang ook nog even beschrijven.

Na mijn vorige schrijven zijn we dus naar de Miss Pii Mai optocht gaan kijken, wat een erg kleurrijk, vrolijk en natuurlijk nat gebeuren was. De dag na de natte optocht zijn we met een toch dure scooter (semi automaat) op stap gegaan naar de watervallen. Dit was geweldig het rijden was heerlijk de watervallen, waren druk bezocht maar wel adembenemend, we konden er ook zwemmen en dus dat hebben ook lekker gedaan. Daarna zijn we van de grote waterval naar een kleinere gegaan op de hoop wat minder mensen te hebben maar dit was fout gedacht. De waterval was niet zo mooi als de eerste, maar in verhouding net zo druk. Hier ook maar even lekker gepoedeld en daarna weer lekker naar Luang Prabang.

Die avond hebben we niet veel meer gedaan alleen wat gegeten bij ons guesthouse (de familie had voor iedereen gekookt vanwege de nieuwjaarsviering en we hebben weer van de heerlijke Lao cuisine kunnen genieten)en onze tassen ingepakt, want de volgende dag gingen we weer verder op een zogenaamde slow boat over de Mekong richting het noorden naar de grensplaats Huay Xai met en nachtelijke tussenstop in een plaatsje Pak Beng. 2 dagen varen door een van de mooiste gebieden waar we tot nu toe zijn geweest. Vanuit Huay Xai zullen we de grens over gaan naar Thailand en dan via Chang Rai, Chang Mai en Sukothai richting Bangkok reizing waar we 30 april het vliegtuig nemen naar Bali.

Maar tussendoor volgen er nog wel meer verhaaltjes van onze belevenissen.

Toedels,

Rosa & Koen

• 20 April 2009 - 07:22

Tessa:

mensen,wat een relaxt leventje! hier word IK zelfs rustig van! 18-4 gaf ik een eerste feestje hier in huis met 20 eters,dierbare vriendschappen van 51 jaar tot 1 jaar oud.
    Ook Jik en Jet en Jim waren er, heerlijke inbedding. Dag verre lieverds! dikke knuffels, Tessa

• 20 April 2009 - 09:09

De Haantjes:

Hee, leuk verhaal! Eindelijk een verhaal van Koen?
    Hier alles goed. Manouk "typt" overal berichtjes aan jullie, op de fiets en op haar speelgoed. De kaart hangt op haar kamer. Groetjes

• 21 April 2009 - 12:11

Laura:

Hoi!
    Om te watertanden!!!!
    Bedankt voor jullie mooie verslagen!
    Knuffel,
    Laura

• 21 April 2009 - 20:45

Stella:

hallo samen
    dat was weer een leuk bericht van jullie belevenissen
    hier is onze boot weer te water gelaten dus weer schoonmaken enz
    groeten van stella en ruud