Ambivalent is de trend - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Rosa Zanden - WaarBenJij.nu Ambivalent is de trend - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Rosa Zanden - WaarBenJij.nu

Ambivalent is de trend

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Rosa

06 Februari 2007 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Het is ongelofelijk, maar dit berichtje is zowaar verzonden vanaf mijn kamer op campus. Jaja, een kamer met computer en internet!

Ik doe nou wel erg enthousiast, maar eigenlijk ben ik alles behalve. Naast het feit dat ik twee weken van het kastje naar de muur ben gestuurd wat betreft accomodatie, wat ik opzich nog wel kan incasseren (vele ervaringen in Egypte hebben voor een redelijke kastje-naar-de-muur-resistentie gezorgd)zit ik hier eerlijk gezegd helemaal niet zo lekker. Ten eerste kijk ik uit over een vrij drukke autoweg (ironisch genoeg zei Debbie van het International Office nog zeer trots 'you will not get this view anywhere else on campus'). Daarnaast is mijn residence vrij klein (dus weinig bewoners) en ver van de rest van de residences verwijderd, waardoor ik me vrij afgesloten voel van het hele sociale gebeuren. Er is hier wel een keuken, wat opzich erg prettig is, was het niet dat het geheel nu al (na 2 dagen school) vrij rommelig en viezig is (wat ik, als doorwinterde bewoner van IBB57 opzich wel gewend ben) en, more importantly, je een auto nodig hebt om boodschappen te doen... Dan is er nog het internet, wat ontiegelijk langzaam is en niet aan te sluiten valt op mijn laptop. De computer die hier staat laat mij daarnaast niet toe om msn down te loaden, dus via de webcam communiceren met mijn vriendje zit er waarschijnlijk niet in en skypen lijkt me ook vrij lastig. En nu ik toch de zeurkousen aan heb, er is nog een flinke tegenvaller en dat is de prijs van deze cel (want eigenlijk is het niet veel meer dan dat). Hij kost zo'n 75 euro per maand meer dan me in eerste instantie was beloofd, wat betekend dat ik waarschijnlijk voor ongeveer hetzelfde geld in het centrum van Kaapstad zou kunnen zitten. Verder deel ik de badkamer en wc met een gang van zo'n 10 mensen Het enige postitieve is eigenlijk dat ik hier kan wassen en drogen. Kortom, ik weet op het moment totaal niet wat ik moet doen. Als ik hier blijf heb ik m'n eigen internet (hoe langzaam dan ook), kan ik zelf koken en loop ik binnen 10 minuten naar m'n les, maar ben ik erg sociaal geisoleerd. Als ik wat anders ga zoeken kom ik waarschijnlijk in een gemeenschappelijk huis in een studentenwijk terecht, waar misschien geen goede was- en internetmogelijkheden zijn, de huur nog hoger is en ik iedere dag een manier moet vinden om naar en terug van de universiteit te komen (zeker zo'n uur each way). Maar dan zit ik wel in een gezellige omgeving, tussen een hoop studerende mensen met de bijbehorende uitgaansmogelijkheden. Daarnaast kan ik, door de kamer niet te nemen, druk op Debbie uit blijven oefenen om een andere residence voor me te vinden. Dat zou dan gaan om die goedkopere (tweepersoons) kamer die me in eerste instantie is beloofd en die veel centraler ligt. What to do? Ik weet het echt niet. Debbie zei dat ik over 2 dagen een beslissing moet hebben gemaakt, dus op m'n verjaardag... Niet dat ik zin heb om dan te moeten verhuizen, maar goed, 5 maanden ergens tegen je zin zitten is ook geen goed idee.... Misschien verander ik binnen 2 dagen wel helemaal van mening, wie weet. Maar tot die tijd is advies meer dan welkom. Dus spui al je meningen alsjeblieft!

Verder heb ik m'n eerste lecture gehad, antropologie wel te verstaan. Het vak heet Peopling of Africa en klonk interessant maar ook vrij simpel. Volgens mij is het niveau hier zowiezo flink wat lager dan in Nederland. Verder volg ik vakken in Ethiek, Humanities, misschien Women en Gender Studies en hopelijk arabisch. Voor zover ik tot nu toe weet moet ik iedere dag vroeg aan de bak, behalve dinsdag. Dinsdag is dus officeel uitslaapdag... Maar er kan nog een hoop veranderen, dat heb ik de laatste tijd wel geleerd. I'll keep you all posted!

  • 06 Februari 2007 - 15:19

    Rachel:

    Pfff.. dat is lastig! Ik zou denk ik toch voor de gezelligheid in de studentenwijk kiezen, kan je mooie contacten opdoen en je bent dan tenslotte ook niet de enige die heen en weer moet naar de les! enne... hier begint het nu te sneeuwen!
    Liefs

  • 06 Februari 2007 - 16:33

    MJ:

    Lastig hoor. Wat je me voorspiegeld kan het niet heel veel slechter worden. Kun je op de uni niet goed en snel internetten? Je zou de prijs nog wel kunnen bespreken lijkt me, wanneer je eerder een 2 persoonskamer voor minder beloofd is. Voor wat betreft vervoer lijkt me ook dat je vanuit het centrum meer mogelijkheden hebt. Maar een uur reizen blijft wel veel.... Boodschappen is dan w.s. wel makkelijker. En is de internetverbinding zowieso niet heel sloom? Ik heb inmiddels skipe en kan je zodoende ook tegen lokaal tarief bellen, mits je dus ook een vast nummer hebt daar.
    Sterkte met beslissen. Je komt er wel uit.
    Kus, jemam

  • 06 Februari 2007 - 19:34

    Jim:

    Nou meid, wat een story weer... alles went, behalve ambivalent? Wat balen dat het zo tegenvalt! Ik denk dat je wijze woorden zegt wanneer je zegt dat over 2 dagen het wellicht anders is. Dat is mijn eerste raad - geef jezelf even te tijd. Kun je ook over een paar weken weranderen van plek? Dan heb je misschien meer zicht op de plussen en minnen. Weet je ook beter hoe groot het vervoersprobleem is, hoe gezellig het wel/niet wordt op je huidige stek. Waar kan je heen als je donderdag besluit om deze kamer niet te nemen? Komt tijd, komt raad. Je hebt in ieder geval een dak boven je hoofd, Dus tel je zegeningen, dat wil wel eens helpen. En zeg tegen jezelf dat er een engel langs moet komen met een mooi voorstel. Als je oplet (het probleeem met engelen is dat je nooit weet in wat voor vermomming ze aankloppen) zal die zeker langskomen. Ik zal vanaf hier een hoop positieve gedachten je kant op zenden.

    voor nu veel liefs, bon courage en houd moed. XXX PJ

  • 06 Februari 2007 - 23:50

    Jose:

    Oeh Rosa, ik voel met je mee. Je zit in een lastige situatie, maar helaas kan ik aan de andere kant van de wereld geen goed advies geven... Het is nogal moeilijk om de situatie in te schatten, dus ik zou gewoon doen waar je je het beste bij voelt, ook al is dat misschien iets anders dan je hoofd zegt. En laat je niet opjutten door de mensen daar, ze zijn daar om jou te helpen. Hier in de VS gaat het soms de andere kant op, de mensen zijn soms zo behulpzaam dat het haast eng is. En daarnaast heb ik meestal het gevoel dat ze het net zo goed niet menen... Kortom, het is nooit goed ;-). Nog veel succes, en ik weet dat je uiteindelijk de goede keuze maakt.

  • 07 Februari 2007 - 16:52

    Aurora:

    He meissie,
    pffff wat een vervelende situatie...
    ik zou denk ik kiezen voor de gezelligheid...(als daar de mogelijkheid toe is natuurlijk!)
    Ik hoop dat alles op z'n pootjes terecht komt!
    Liefs, en succes he!

    x


  • 07 Februari 2007 - 20:30

    Tessa:

    Lief Rosentwijgje!
    Ik wilde je al schrijven ,maar nu helemaal:
    wat een doornen op je pad. Wat een puzzel met allemaal stukjes uit verschillende puzzels voor je neus. Je bent natuurlijk een oer-gezellig mens, dus dat geisoleerde lijkt me het meest hinderlijke aan je kamer-nu. Ik neem aan dat ze je met de studie niet de godganse dag bezighouden op de campus, dus dat technische zaken ook op de middagen op te lossen zijn ( wassen, internet).
    Het idee van een 2-persoonskamer brengt me terug in mijn mini-flatje in Engeland,en jeetje- wat is er veel veranderd sinds ik 20 jaar geleden daar ging werken als House-Dog (Doc, maar dog was meer conform de werkelijheid).
    Met vliegtuig race-fiets en loodzware handbagage naar London, want daar moest ik nog verzekering en artsen-registratie regelen. Dus op mijn eigen fiets door London. Verder met de trein, en op de plaats van bestemming kreeg ik de sleutel van een bordkartonnen flatje,zonder wasmachine,internet of vrije telefoon maar wel met woonkamer en twee slaapkamers. Liggend op het 2persoonsbed was ik met thuis aan het bellen toen de telefoniste inbrak in het gesprek!! - dat mijn flat-mate de deur niet in kwam, of ik even kon open doen! Slik, dat had niemand me verteld!! Ik was al iedereen aan het uitnodigen in mijn logeerkamer... Enfin, Annie bleek een gouden meid,met wie ik veel lol gehad heb.

    Zeg, wat heb jij tegenwoordig een goede spellingscorrector. Ik ben verbeistert, mijn ex-VrijeSchool-nicht.
    Alles sal reg kom. Knipoog van een verre tante vol vertrouwen in je oplos-kunsten - Tes

  • 07 Februari 2007 - 21:08

    Karen:

    Ik zou switchen.
    Eerste indruk is toch behoorlijk belangrijk en sociaal contact een eerste levensbehoefte.

    Succes!

  • 08 Februari 2007 - 03:49

    Pieter:

    Leuk zeg om je foto's van Muizenberg te zien. Daar heb ik namelijk 4 maanden gewoond! Baie veel succes met het maken van een keuze...groetjes

  • 08 Februari 2007 - 06:43

    Maartje:

    Hmm, wat lastig.
    Wie weet met een beetje tijd dient de oplossing zich vanzelf aan. Ik kan je in ieder geval zeggen: Wanhoopt niet! :) Ik denk dat ik ultimately wel een ander plekje zou vinden. Dat je dan je facilities van wassen. drogen en eigen keuken waarschijnlijk zal missen is vervelend, maar grote kans dat je die wel weer ergens zal vinden in de buurt. Je zult, als je er voor kiest meer de gezelligheid op te zoeken wat accomodatie betreft, absoluut anderen tegenkomen die toch ook echt hun kleren moeten wassen en moeten eten. Zit daar dus maar niet te veel over in. En bovendien, je zult niet de enige zijn die op en neer moet reizen naar de uni.
    Kop op, meis. Het komt goed. Ik zal aan je denken! En misschien helpt het als je zelgt dat ik ook op kamerjacht ben hier op de Southern Hemishpere. Gezellig samen ik hetzelfde schuitje!
    Dikke kus, Maartje.

  • 08 Februari 2007 - 13:16

    Ingrid:

    Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag van ons allemaal! Het is wel sneu dat je woonruimte zo tegen valt, maar kop op Rosa, achter de wolken schijnt de zon en na regen komt zonneschijn. Houd moed, jij bent in iedergeval straks weer heel wat levenservaring rijker, dus kop op en geniet ze!
    Veel groetjes van Remon, Laura,Emma, Tonny en Ingrid.

  • 08 Februari 2007 - 17:26

    Plony En Hans:

    Rosa van harte gefeliciteerd met je verjaardag, wij wensen je een gezellige dag
    Groetjes Hans en Plony

  • 08 Februari 2007 - 17:35

    Sanne:

    Hey lieve Rosa, drie zoenen voor jou, ik stuur ze nu weg over de Ierse zee, langs Spanje, Noord-Afrika en naar beneden, helemaal naar jou; daar zijn ze! Ik hoop dat je vooral geniet vandaag van een verjaardag op een nieuwe plek en niet teveel zorgen maken over praktische dingen; je hebt altijd nog jezelf!
    Liefs!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Studie Zuid Afrika

Recente Reisverslagen:

13 Juli 2007

De Laatste Loodjes

05 Juli 2007

Recap

30 Juni 2007

The Other Side Of The World

12 April 2007

Fast Changes, Slow Pace

07 Maart 2007

A day in the life of...
Rosa

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 146
Totaal aantal bezoekers 42455

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2010 - 24 December 2010

Mijn Stage in Genève

01 Februari 2010 - 19 Juni 2010

Studeren in Zweden

02 Maart 2009 - 22 Augustus 2009

Zuid Oost Azie en Oceanie met Koen

12 Februari 2008 - 30 April 2008

Onderzoek Egypte

20 Januari 2007 - 20 Juli 2007

Studie Zuid Afrika

Landen bezocht: