Week 2 - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Rosa Zanden - WaarBenJij.nu Week 2 - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Rosa Zanden - WaarBenJij.nu

Week 2

Door: Rosa

Blijf op de hoogte en volg Rosa

29 Februari 2008 | Egypte, Caïro

Salaam,

Het is inmiddels al weer bijna week 3, maar zoals beloofd, hier mijn wekelijkse update.

Goed, wat heb ik allemaal meegemaakt... Knars, knars... Ik geloof dat de zon mijn geheugen iets wat aangetast heeft, cause that's right, het weer is fantastisch! Sinds een dag of twee is de wind gaan liggen en het zonnetje schijnt trouw, dus ik lig iedere dag, als ik niet op de thee ben bij de Bedoeinen, heerlijk met mijn laptopje op m'n zonnebed. Not bad, dacht ik zo :)

Maar dat is niet alles wat ik mee heb gemaakt, nee, nee, ik heb er ook al een ware woestijntocht opzitten. Althans, tocht... Ik zal bij het begin beginnen..

In de week na haar aankomst had ik Dina enthousiast verteld over al mijn voorgaande Sinai-ervaringen. Het meest geliefde onderdeel daarvan is toch wel het ondernemen van een woestijntocht, wat ik nu al zeker 7 keer heb gedaan. Na al mijn verhalen, geillustreerd door de aanblik van de prachtige bergen achter ons, was Dina toch wel erg benieuwd geworden naar de 'desert experience'. Toen haar vriend Khaled vrijdagavond als verassing voor haar hutje stond, besloten we zo snel mogelijk de woestijn in te gaan, aangezien Khaled woensdag weer terug naar Cairo moest. Mijn inschatting was dat zij een al te lange tocht waarschijnlijk niet zouden kunnen waarderen, maar Dina wilde wel graag een nacht in de woestijn doorbrengen (zelfs na mijn antwoord op haar vraag waar we zouden slapen; "under the stars", en de verbaasde en enigzins angstige blik die daarop volgde) dus besloten we er een 2 dagen, 1 nacht safari van te maken. Ik besprak het met Farag, en hij zou de kamelen regelen zodat we maandag konden vertrekken. Zondag werden de boodschappen gedaan, en daar stonden we dan, maandag ochtend om een uur of 9 (een uur achter op schema, en nee, ouders, niet dankzij mij..) aan het begin van Wadi Melch', onze kamelen Berk en Sailan op de laden. Ik had toen al kunnen vermoeden dat het een enigzins ergelijke tocht zou worden, want Khaled en Dina waren constant kliekjes aan het nemen van elkaar (voor de kameel, naast de kameel, voor de bergen...) en Dina kermde bezorgd over het geluid dat kameel Berk produceerde. Maar daar gingen we dan toch, Dina op de kameel en wij te voet. Na een paar kilometer moesten we echter wat klimmen, en Dina moest afstappen. Dat het haar zwaar viel was met de daarop volgende lunch goed te merken. Zij zat uitgeteld op de deken terwijl Farag en ik thee, brood en de rest van het eten maakten. Maar goed, ook ik was erg moe tijdens mijn eerste woestijntocht, dus dat kon ik wel begrijpen. De ergernissen begonnen pas echt 's avonds, toen er weer totaal niet werd geholpen en er wel allerlei eisen werden gesteld. Daar moet ik bij vermelden dat Farag de tocht als een totale vriendendienst deed en geen geld vroeg voor zijn gids/vuurmaak/broodbak-kwaliteiten, en dat hij daarnaast ook nog een flinke griep onder de leden had, met bijbehorende koortsaanvallen.. Ik verwachte dus wel wat input, of in ieder geval duidelijke dankbaarheid, en dat was ver te zoeken. We hadden ook nog flinke pech, want nadat het eten al op het vuur lag begon het te regenen en we moesten verkassen naar een andere, hogere plek, in verband met overstromingsgevaar. Dus wij op de late avond de kamelen weer opzadelen en bepakken en door de stormachtige wind en regen naar een beschutte plek tussen de rotsen. Het was een waar avontuur en ik voelde me net Maria die met Josef 's nachts door weer en wind door de woestijn trekt. Toen we in veiligheid waren storten we ons op ons eten en nadat onze buikjes vol waren met heerlijke kip in aluminiumfolie (het tweede niet voor consumptie, maar bereiding :P) gingen we slapen. Het was een barre nacht, en om een uur of 4 werd ik wakker van een kermende Farag die een zware koorsaanval had. Na wat paracetamol sliep hij weer in en de ochtend was zonnig en wolkvrij. Althans, totdat Farag en ik, na het bereiden van het ontbijt ruim een uur moesten wachten tot Dina en Khaled eindelijk klaar waren met een van hun dagelijkse ruzies, waardoor we erg vetraging opliepen en Farag niet meer naar zijn zieke oom in Sharm en Sheikh kon die dag. Toen waren er wel wat donderwolken te zien boven mijn hoofd. Maar goed, alles is nu weer uitgepraat, dus ik zal er niet langer over zeuren. Het was een aparte tocht in ieder geval. Ik weet wel dat ik wat langer de woestijn in wil voordat ik terug ga. Misschien een dag of 5 ofzo.. Maar ik wacht nog wel ff tot het wat warmer wordt, want die barre nachten.. Niet echt mijn ding.

Dus, dat was dat. Verder niet zoveel bijzonders beleefd. Mijn onderzoek gaat z'n gangetje (ik zal hier in mijn volgende mail iets over uitwijden, voor de mensen die geen idee hebben wat ik aan het onderzoeken ben) en zoals ik al zei geniet ik van het weer.

Maar nu ga ik wat eten en naar de wc (moet plassen! niet gezond..). Tot volgende week! Ohja, foto's uploaden is gelukt en ze staan op hyves, in de map 'veldwerk Egypte'.

Toedels!


  • 29 Februari 2008 - 19:49

    Karen:

    nou. jij mag het wel hebben daar in de verre verte! alvast succes met eventuele komende tochten met ánder gezelschap!! x

  • 29 Februari 2008 - 19:54

    Jikke:

    Jippie, weer n bericht van je. Het lijkt me zwaar dat (bruin) vel(d)werk van je.Hier buiten raast de wind, gepaard met regen. terwijl je oma-elsje aan de andere kant van de wereld ook in de zon ligt (niet op dit tijdstip trouwens)ben ik met mn kop omlaag voegen opnieuw aan het plamuren. Het is oneerlijk verdeeld in het leven.
    Wel een gezeur met die Dina zeg. Hopelijk lijdt je 'veldwerk' er niet onder.
    Ga nu eens kieken of ik de kiekjes zie.
    Toedeloe

  • 01 Maart 2008 - 11:31

    Maartje:

    Dag Maria :)! Superleuk weer wat van je te lezen Rosa! En gaaf dat je weer even aan de woestijd hebt kunnen proeven. And I decided that I really do want to go to Egypt at some point, with you, and one of the things I want to do is sleep under the stars, in the desert..
    Geniet ven de zon, hier waaien de daken bijna van het gebouw waar ik huiswerk zit te maken! Super naar weer.. UC is crazy, en ik heb min of meer besloten dat ik een gap year neem next year...
    Liefs van mij

  • 01 Maart 2008 - 12:36

    Jim:

    Wat om leuk weer een update te krijgen. Krijg ook wel erg zin een woestijntocht! Hopelijk kunnen we die eens samen doen.
    Veel plezier en succes en tot mails. XXX PJ

  • 02 Maart 2008 - 22:04

    Laura:

    Geweldig, wat een avontuur!
    Geniet ervan meid!
    succes met de studie en hoe is het met jouw gezondheid??? (enkel, blaasontsteking)

    Groet, Laura

  • 02 Maart 2008 - 22:54

    Tessa:

    ja dat met die gezondheid van jou...Mooi relaas weer van je. Wat een heerlijk ontberingen-verhaal. Doet me denken aan mijn ervaringen met good-old latin lover in Engeland in the eighties. Toch krijg ik erge heimwee naar kamelen en hun gemopper. Wie weet komt het er nog van. Dit jaar vakantie zonder Hans in gedachten. Nu foto's kijken! Take care!

  • 02 Maart 2008 - 23:04

    Onno:

    Het voordeel van de Sinai-woestijn is ook natuurlijk dat je je geen zorgen hoeft te maken over het vervangen van dakpannen die er door een belachelijke storm worden afgeblazen. Moraal van dit verhaal: het is hier kutweer en ik benijd je hahahaha!

    En kip in aluminiunfolie klinkt als een potentieel gerechtje van Onski, maar dan wel als voeding en niet ter bereiding hahaha!

    Doe je verder rustig aan kleine?

    Kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Egypte, Caïro

Onderzoek Egypte

Recente Reisverslagen:

27 April 2008

week 9, 10 en 11

11 April 2008

week 7 en 8

27 Maart 2008

Week 5 en 6

14 Maart 2008

Week 4

07 Maart 2008

Week 3
Rosa

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 116
Totaal aantal bezoekers 42466

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2010 - 24 December 2010

Mijn Stage in Genève

01 Februari 2010 - 19 Juni 2010

Studeren in Zweden

02 Maart 2009 - 22 Augustus 2009

Zuid Oost Azie en Oceanie met Koen

12 Februari 2008 - 30 April 2008

Onderzoek Egypte

20 Januari 2007 - 20 Juli 2007

Studie Zuid Afrika

Landen bezocht: