Ontluikende Lente in Sprookjesstad - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Rosa Zanden - WaarBenJij.nu Ontluikende Lente in Sprookjesstad - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Rosa Zanden - WaarBenJij.nu

Ontluikende Lente in Sprookjesstad

Door: Rosa

Blijf op de hoogte en volg Rosa

14 April 2010 | Zweden, Uppsala

Uppsala in de lente is prachtig. De sneeuw is verdwenen, de zon schijnt regelmatig en mensen glimlachen weer. Het is een hergeboorte, en het doet me goed.

Een kleine week na mijn laatste blog is Koen weer bij me. Rond een uurtje of 7 ontmoet ik hem op het station van Stockholm en na een snelle hap vertrekken we richting Uppsala, waar een verjaardagsfeestje op ons wacht. Bea wordt 30 en bijna al mijn studiegenoten zijn verzameld in Lilla Sunnesta, een studentenhuis 20 kilometer buiten de stad. Er is eten, drinken en mensen zijn verkleed als objecten beginnend met een B. Het blijkt een gezellige avond, maar rond 2 uur gaan Businesswoman (ik) en Boyfriend weer naar huis. Zaterdag doen we het rustig aan een nemen rond 5 uur de trein naar Stockholm. Daar worden we opgewacht door Gabriella, met wie wij, en nog 3 meiden, 's avonds naar een concert gaan. Het event vindt plaats in een groot bolvormige gebouw en de muziek is zowel opzwepend als mooi. Wanneer onze mede-feestgangers nog het nachtleven induiken gaan Koen en ik terug naar Gabriella's huisje. Na een fijne maar krappe nacht en lekker ontbijt reizen we weer terug naar Uppsala, waar ik Koen meeneem naar een gezellig theehuis voor een orginele Zweedse fika. Na te veel taart en thee rollen we weer terug naar huis, met onderweg een stop voor take-away sushi. De volgende ochtend gaat Koen op de trein richting het vliegveld. Ik heb eerst nog een paar uur les, maar vlieg die avond ook richting het zuiden. Koen haalt me op in Weeze en mijn 10 dagen Nederland kunnen beginnen.

De ruime week in Nederland lijkt de vervliegen in enkele fijne ogenblikken. Dinsdag ga ik langs bij Leonie en haar twee vrolijke meiden. Woiensdag komt mijn vader langs. Donderdag ga ik uit met Jetske en vrijdag rijden Koen en ik naar Zeeland voor een paasweekend met mijn moeder en oma. Al laat het weer wat te wensen over, toch hebben we een heerlijk weekeinde, en zondag rijden we tevreden weer naar Nieuwegein. Ook maandag en dinsdag zijn er weer afspraken. Dinsdag avond, wanneer Koen thuis komt, kunnen we nog net wat zon meepakken en eten we onze diner-picknick in het park. De volgende ochtend moeten we vroeg op aangezien Koen zo lief is mij terug naar Weeze te brengen. Op een haar na haal ik mijn vliegveld, en een 2 uur later ben ik alweer opweg naar Stockholm. Toevallig hebben we die woensdag college in de hoofdstad, dus met mijn koffer in had pik ik nog net een interessante presentatie mee van een ambtenaar van het Zweedse ministerie voor ontwikkelingshulp. Na de les trek ik de stad in met wat studiegenootjes en rond 10 uur kom ik, redelijk uitgeput, thuis. Ook donderdag en vrijdag hebben we les, maar het weer laat steeds meer te wensen over en ik voel mezelf langzaam wegslippen in een hernieuwe winterdepressie. Daarnaast ben ik begonnen aan een detox, aangeraden door een studiegenootje, waarbij ik een week slechts groente mag eten, de week daarna ook fruit, en pas daarna weer proteïnen. Het valt me al snel zwaar, met name door de beperktheid van keuzes en smakeloosheid van eten zonder zout, en wanneer ik vrijdag mee ga naar het huis in the woods, omdat Anouk en Maria ons uit Bochum komen bezoeken, zondig ik voor een avondje. De volgende middag kom ik weer thuis, nu echt down door het donkere weer. Gelukkig schijnt de zon zondag weer, en na te zijn gaan sporten voel ik me weer wat beter. Vol goede moed kijk ik uit naar de maandag, maar helaas word ik overvallen door een migraine en doe ik bijna geen oog dicht. Te moe om me te concentreren sla ik de volgende ochtend de les over, maar slaag nog wel in wat productiviteit op het huishoudfront. Dinsdag is wederom college dag, en aangezien het zonnetje alweer schijnt pak ik met wat studiegenoten een terrasje. Rond een uur of vier trek ik weer richting de sportschool en 's avonds stort ik me op voorbereidingen voor stage-aanmeldingen en een aankomend paper, waar ik helaas weinig literatuur voor kan vinden. Vandaag werd ik alwaar wakker met de zon ik mijn kamer, wat tot nu toe een recept heeft gebleken voor mijn goede humeur. Een uur geleden heb ik een presentatie gegeven over boeddhisme en humanitarian action. Zometeen rijd ik mee naar Lilla Sunnersta om mijn fiets op te halen, die ik een tijd geleden van een andere student heb gekocht. Het is duidelijk fietsweer, dus ik kijk uit naar mijn nieuwe tweewieler. De colleges zitten er op voor deze week, so let the games begin!

Tot de volgende keer maar weer!

  • 14 April 2010 - 15:01

    Jikke:

    Laat de lente nu maar komen. Kan me helemaal in herkennen Roos! Hoop dat je zon echt doorgebroeken is nu. Sterkte met de-toxen. Bloeien er ook veel lentebloemen nu de sneeuw weg is? Ik heb een adres voor je van aardige nederlanders (zoon van een kennis van me) in Uppsala. Die wonen daar Als je wilt mail ik het wel. Kus, Mam

  • 14 April 2010 - 15:10

    Jim:

    Fijn weer een update te krijgen! De lente gaat in onze tuin explosief te keer en ik verbaas me ieder jaar weer. Je hebt kennelijk een winter lang nodig om dit te vergeten.
    Take care, sterkte met de tox en tot gauw zoens. PJ

  • 14 April 2010 - 20:51

    Laura:

    Ha die Roos!
    Leuk weer allerlei nieuws van je te vernemen. Heerlijk dat het lente wordt he?
    Ging hier uit mijn bol toen de Maartse viooltjes en tete-a-tete narcisje en ook nog wat hyacinthen de grond uit kwamen en stonden te pronken.

    Succes met het zoeken naar info voor je paper en uiteraard met je groente-en fruit regime.

    Liefs van Laura en Hugo.

  • 20 Mei 2010 - 08:32

    Auroor:

    Zooooo, das alweer lang geleden! Hoe is het nu met je?
    Volgens mij zijn je volgers daar wel benieuwd naar!
    Hier begint ook eindelijk de lente te komen...het is de koudste maand mei sinds meer dan 100jaar hier....en dat hebben we gemerkt (ben alweer drie keer ziek geweest en mijn neiging tot depressie heb ik ternauwernood kunnen tegenhouden)
    Er was zelfs een Belgse weerlezer op de radio die het weer niet wilde vertellen aan zijn luisteraars...omdat dit weer gewoon niet bij de maand mei hoort!
    Maar: de deur naar het balkon staat al een uurtje open en de dekens hangen uit het raam...tijd om mijn schoolboeken op te pakken en met mijn gezichtje in de zon te gaan zitten! Lekker vitamine D verzamelen!
    Roos, veel plezier nog meiske, en tot een volgende keer!

    xxx

  • 06 Juni 2010 - 21:54

    Laura:

    Hoi Roos,
    Hoe gaat het daar met jou? Is in het hoge noorden de zomer ook aan het beginnen?
    Volgens de site kom je alweer bijna terug. Hoe vordert je studie? Hoop naar tevredenheid. Veel succes met het afronden van alles!
    Groetjes,
    Laura

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rosa

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 194
Totaal aantal bezoekers 42447

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2010 - 24 December 2010

Mijn Stage in Genève

01 Februari 2010 - 19 Juni 2010

Studeren in Zweden

02 Maart 2009 - 22 Augustus 2009

Zuid Oost Azie en Oceanie met Koen

12 Februari 2008 - 30 April 2008

Onderzoek Egypte

20 Januari 2007 - 20 Juli 2007

Studie Zuid Afrika

Landen bezocht: