Thuisloos en Geruisloos in de Zweedse sneeuw - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Rosa Zanden - WaarBenJij.nu Thuisloos en Geruisloos in de Zweedse sneeuw - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Rosa Zanden - WaarBenJij.nu

Thuisloos en Geruisloos in de Zweedse sneeuw

Door: Rosa

Blijf op de hoogte en volg Rosa

03 Februari 2010 | Zweden, Uppsala

Na jaren reizen in de zon nu in een winters wonderland. Het is anders, het is kouder en het is misschien niet mijn ideale habitat, maar toch ben ik blij hier te zijn.

Zondag bracht Ryan Air mij voor geen geld van Eindhoven naar Stocholm Skavsta Airport in 1 uur en 45 minuten. Op het kleine vliegveldje aangekomen kwam ik voor het eerst in aanraking met het gesloten doch vriendelijke Zweedse volk in de vorm van een loketbediende. Deze verkocht mij een buskaartje naar Stockholm, waar ik 80 minuten later de grote stationshal binnenliep. Na nog geen twee minuten werd ik daar opgevangen door Gabriella, een Zweeds mede-studentje waar ik in Zuid-Frankrijk deze zomer een leuke band mee op heb gebouwd. Zij nam me mee naar een paar vrienden van haar, waar we aan konden schuiven voor een heerlijk stukje quiche. Ook hier weer dezelfde geslotenheid en "kat-uit-de-boom-kijk" gedrag, maar tegelijkertijd veel gastvrijheid en interesse. Van het etentje naar door de sneeuw en temperaturen van -16, die me overigens alles meevielen, naar Gabriella's appartementje. Na nog uren te hebben gekletst eindelijk gaan slapen op mijn luchtbedje.

De volgende morgen hebben we gezellig ontbeten, waarna we Stockholm indoken voor een kop koffie. Vanuit Stockholm op de trein naar Uppsala, waar Corrine, een studie-genootje uit Mauritius, op me wachtte. Zij bracht me, na flink boodschappen gedaan te hebben, mee naar "het huis in het bos", een prachtig Zweeds onderkomen dat zij samen met twee andere studiegenoten, Peter en Roger, dit semester zal wonen. Daar krijg ik een lekkere matras aangeboden en na een kop thee en een borrel aan de keukentafel duik ik mijn bedje in. De volgende morgen vroeg op, want we moeten naar school!

Zeven uur uit bed en half 8 op weg door de sneeuw, dik 2 kilometer stappen door de witte landerijen op weg naar de bushalte. Om kwart voor negen zijn we op de universiteit, waar we worden voorgesteld aan een enthousiast lerarenteam en een interessante cursus over conflict resolution. Daarnaast krijgen we een geweldig mededeling: eind april krijgen we een field trip naar Lebanon (praktisch) cadeau, waar we de hezbollah zullen ontmoeten!

6 uur colleges later zijn we weer vrij en moet ik op weg naar kijk-afspraken bij kameraanbieders. Toevallig heb ik het er met Nisa, een Indonesisch studiegenootje, over en het blijkt dat zij al een kamer heeft bij een van de mensen waarmee ik
een afspraak heb. Ik gebruik dit uiteraard tijdens het gesprek en jawel, ook zij (een klein, aardig Indiaas vrouwtje) is erg enthousiast. Ik besluit de kamer de nemen (3000 kr.) en na een afspraak gemaakt te hebben over de verhuizing (dit weekend) ga ik weer terug naar het huis in the woods.

Na een avond Kolonisten van Catan en een korte en onrustige slaap weer vroeg op en naar de bus. Een halve dag les dit keer, vol met interessante concepten. Daarna nog even door de stad en wederom terug door de koude wind en sneeuw naar "huis" (zie fimpjes). Daar even gewacht op de rest van de crew (Corrine, Peter en Myrthe, een Nederlandse medestudentje/vriendin die hier ook logeert) waarna we samen een heerlijke knusse lunch van erwtensoep, knackerbrod en zalm hebben opgesmikkeld. De middag met brownies en koffie op de bank en weer een langdurige spelletje Kolonisten. Nu wat praktische zaken regelen en misschien nog wat literatuur lezen.

Meer volgt, misschien niet heel snel, maar zeker binnen een week of twee.

Toedels of zoals ze hier zeggen; Hej-Hej!

• 03 Februari 2010 - 21:52

Jet:

Wat fijn dat je al een huis hebt, dat is supersnel. Hoeveel is dat ongeveer 3000 kronen?

Liefs,
    Jet

• 03 Februari 2010 - 21:53

Tessa:

mens! wat een diep-sneeuwduik! stevig werken en stevig door de sneeuw stappen! je zit er ineens middenin, en ik ook als ik meelees en luister naar de stilte van het leven in de sneeuw. Warme knuffel en Knusse kamer gewenst!

• 04 Februari 2010 - 14:37

Laura:

Hey Rosa,
    Wat een verrassing!
    Super dat je hier aan de studie bent!
    Ik begreep van Joos dat het een gave studie is die je doet, maar leg me eens uit wat je nu precies in Zweden gaat doen?

Wat een sneeuw! Succes met je verhuizing en de kou!
    Liefs

• 04 Februari 2010 - 16:21

Daniël:

Nej men hej! Vad kul att jag fick den här eposten. Jag visste inte att du skulle gå och läsa i Sverige, men oj vad jag är svartsjuk!

Maar er van uitgaande dat je Zweeds wellicht nog niet in optima forma is, zal ik mij verder verwonderen in het Nederlands. Zweden is wel het laatste land waar ik jou zou verwachten. Volg je daar een dermate specialistische studie die op weinig andere plekken te volgen is en hoe lang blijf je daar? Ik ga begin mei naar Zweden, dus wie weet komen we elkaar nog wel tegen!

Lycka till!

Daniël

• 04 Februari 2010 - 21:38

Maartje:

Oooh! Een open haard MET pluizig vloerkleed in de besneeuwde weilanden. Mmmm.
    Fijn dat je nu al een kamertje hebt gevonden! x

• 04 Februari 2010 - 22:02

Jetske:

Lieve roos! Je bent al snel begonnen! Gelukkig heb je al een klein beetje aan de sneeuw kunnen wennen hier in Nl! Fijn dat je meteen al een kamer hebt gevonden! Ga je dan samen met Koen verhuizen aanstaand weekend? K hoop dat je je kamer voor de komende maandjes een beetje gezellig kunt maken :)
    heb je al een Zweeds telefoon nummer? Of hou je gewoon je Nederlandse? Dan kan ik je bellen voor je verjaardag!!! Zou je ook je adres kunnen mailen, dan kan ik je een pakketje sturen met je ingeruilde cadeautje!
    Hier verder niks bijzonders! Tot mails of Bels!!

Veel liefs, jets

• 06 Februari 2010 - 16:42

Tessa Bij Je Opa:

1.hij is clean
    2.hij wil ook op je lijst met zijn gmail adres!
    lekker weekend-
    tessa

• 08 Februari 2010 - 07:01

Auroor:

Ik ben het met Daniel eens! Zweden ahd ik jou nooit geplaatst! Maar ik wist het stiekem al natuurlijk! Het is weer eens wat anders he, zonder zon en gek eten! Heerlijk in de sneeuw lekker vleesch en visch op de normale hollandsche manier hahaha
    Ok, sorry, ik ben net wakker en kan nog geen mooie zinnen typen!
    Roos, heel erg veel plezier de komende tijd! Hoop dat je in je volgende bericht wat uit kan leggen over wat je allemaal gaat doen en welke vakken etc!
    Wel heeeeeeeeel vet dat je naar Lebanon gaat! WOW!
    Ik struggle me door het eerste jaar heen...mn p halen gaat sowieso niet meer met een 5 voor een hertentamen :( zuur he?!
    Nu aan de statistieken! Pfff

Ok, nu ga ik echt stoppen!

Dikke kussen
    x