Van Thuis naar Tallinn en weer Terug - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Rosa Zanden - WaarBenJij.nu Van Thuis naar Tallinn en weer Terug - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Rosa Zanden - WaarBenJij.nu

Van Thuis naar Tallinn en weer Terug

Door: Rosa

Blijf op de hoogte en volg Rosa

21 Februari 2010 | Zweden, Uppsala

We zijn weer een paar weken verder en inmiddels raak ik aardig ingeburgerd hier in Uppsala, Zweden. In korte tijd ben ik verhuisd, jarig geweest, heb ik Koen weer even vast kunnen houden, een maffe cruise gemaakt en veel interessante dingen geleerd over conflict resolution.

De zondag na mijn vorige bericht, 7 februari, kwam Koen aan in Uppsala. Het viertal waarmee ik toen nog "the house in the woods" deelde was een weekend naar het hoge Noorden, dus we hadden het huis voor onszelf. De eerste avond, na een verlaat diner, heerlijk geslapen en de volgende morgen besloot ik te spijbelen zodat we samen in de sneeuw konden spelen en m'n verjaardag konden vieren. Die avond waren mijn huisgenoten, Peter, Roger, Corinne en Myrthe weer terug en werd er een heerlijk verjaardagsdiner voor me gekookt. Ook Nisa en Gabriella waren van de partij en na lekker te hebben nagetafeld sloten we de avond af met een spelletje kolonisten van Catan. Het was een vreemde en rustige verjaardag en zonder de normale organisatorische bezigheden voelde het niet echt alsof ik jarig was, maar het was toch een fije dag. Helaas moest Koen de volgende morgen weer terug en na mij bij mijn les te hebben afgezet ging hij opweg naar het vliegveld. Ik ben die middag in mijn nieuwe kamer getrokken, waar ik me inmiddels al aardig thuis voel.

De eerste week in mijn huis was wat eenzaam en de colleges waren ook niet al te spannend, maar tijdens het weekend begon ik wat meer aan mijn eigen plekje te wennen en van de vrijheid en privacy te genieten. De week daarop zat vol met interessante colleges, waardoor ik steeds geinteresseerder word in het thema conflict, verzoening en mediation. Dinsdag ontstond er een plan om met de NOHA studiegroep een cruise te maken naar Tallinn, Estland. Dit reisje zou maar 28 euro kosten dus zo goed als iedereen deed mee. Donderdag middag vertrokken we richting de haven van Stockholm, waar een gigantisch schip op ons lag te wachten. Het bleek al snel dat dit soort tripjes vooral populair zijn vanwege de belastingvrije alchohol aan boord en de lachwekkende evenals tragische effecten hiervan werden al snel duidelijk. In het klasiek kitscherige interieur, dat pronkte met alle bekende cruiseschip attributen, van hoogpolige tapijten tot a la carte restaurant tot Ierse pub tot nacht club tot disco, deden zowel opgeschoten pubers als oudere stellen uit de lagere klassen van Estland en Zweden zich tegoed aan exorbitante hoeveelheden goedkope alcohol. Vervolgens strompelden ze of door de gangen, werden ze overdreven aanhankelijk of ontzettend onbeschoft tegen elkaar. De eerste avond deed ik gezellig mee met het feest en na een zeer geslaagde avond belande we rond half 4 in bed. Gabriella en ik besloten de volgende ochtend als enige iets langer te blijven liggen en we trokken Tallinn in een paar uur na de rest van de groep. Ondanks de lichte sneeuwstorm die de wandeling in eerste instantie onaangenaam maakte bleek het een prachtig middeleeuws stadje en toen het weer wat opklaarde kon ik ook nog wat mooie foto's maken. De dag ging snel voorbij en uiteindelijk moesten we ons haasten om de boot te halen, maar we keken terug op een geslaagde middag. Die avond deden mijn kamergenootjes en ik het wat rustiger aan en zonder al te veel gedronken te hebben gingen we rond 1 uur slapen. De volgende morgen om half 11 zetten we weer voet op Zweedse bodem. Dat was gister en vandaag ben ik weer lekker thuis geweest. Morgen weer naar college om 9 uur en over een paar daagjes, op donderdag, vlieg ik voor het weekend naar Nederland. Mocht je me graag willen zien, laat het even weten!

Verdere praktische informatie:

Mijn adres hier is:
Karlfeldtsgatan 8/981
75421 UPPSALA
Sweden

Telefoonnummer: +46720017543

Op het moment heb ik nog geen foto's kunnen uploaden en aangezien mijn foto/video account op deze pagina in de nabije toekomst verloopt zal ik er waarschijnlijk ook niet meer aan toe komen. Ik zet wel regelmatig foto's en video's op facebook, dus daar kan je altijd plaatjes kijken.

Bedankt voor alle leuke reacties op mijn vorige bericht en tot de volgende keer maar weer!

  • 22 Februari 2010 - 05:09

    Jim:

    Nou lieverd, je maakt weer een hoop mee zo! Fijn om je komend weekend weer live te zien. Take care en goede vaart. XXX PJ

  • 22 Februari 2010 - 10:24

    Jikke:

    Dank je weer voor de updates. En tot zondag! Fijn om je weer te zien dan. XX Mam

  • 24 Februari 2010 - 00:37

    Jean-philippe Grootv:

    leif dak mee mag reizen en beleven en..trots op zoon vaardige en wakkereklein doggie.DOe mijn best om er bij je oh zo jarige Pappie er bij te kunnen zijn (ut zal niet aan mij liggen...)Dus dag knuffelaar :tot zondag!!

  • 24 Februari 2010 - 22:37

    Laura:

    Hey Roos,
    Dank weer voor het bericht; fijn dat je zo geboeid bent door de studie! En wat een belevenis, zo'n tripje;-(
    Ik zal eens bij Hugo op Hyves loeren naar foto's! Leuk dat Tallinn zo mooi is.
    Hoop je zondag te zien.
    Groetjes

  • 27 Februari 2010 - 20:17

    Maartje:

    Hola! Heel veel lieve groetjes vanaf de koude en winderige wateren van Delft.. onze eerste wedstrijd zit erop! Het was vast niet zo koud als in Uppsala though ;)
    Goede reis weer terug naar het noorden! x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rosa

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 156
Totaal aantal bezoekers 42440

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2010 - 24 December 2010

Mijn Stage in Genève

01 Februari 2010 - 19 Juni 2010

Studeren in Zweden

02 Maart 2009 - 22 Augustus 2009

Zuid Oost Azie en Oceanie met Koen

12 Februari 2008 - 30 April 2008

Onderzoek Egypte

20 Januari 2007 - 20 Juli 2007

Studie Zuid Afrika

Landen bezocht: