Te mooi om bij stil te staan - Reisverslag uit Genève, Zwitserland van Rosa Zanden - WaarBenJij.nu Te mooi om bij stil te staan - Reisverslag uit Genève, Zwitserland van Rosa Zanden - WaarBenJij.nu

Te mooi om bij stil te staan

Door: Rosa

Blijf op de hoogte en volg Rosa

26 Oktober 2010 | Zwitserland, Genève

De laatste dagen vraag ik me af wanneer mensen nu precies ongevoelig worden voor schoonheid. Mij raakt alles dat mooi is me tot in mijn ziel, maar misschien is dat een teken dat ik nog niet lang genoeg op een mooie plek heb gewoond.

Genève is prachtig. Het is niet de eerste keer dat ik dat schrijf, maar het kan niet vaak genoeg gezegd worden. Als ik 's ochtends naar de stad wordt gereden en uitkijk over het donkere meer, dat de ene dag glad als een spiegel is, en de andere dag wild als de Noordzee, met daarachter de besneeuwde toppen van de jura, die roze kleuren in het licht van de opgaande zon, is mijn dag gemaakt. Meer heb ik oprecht niet nodig, en hoe spannend, saai, interessant of oppervlakkig mijn dag daarna ook is, dat gevoel diep van binnnen, de wetenschap dat de wereld prachtig is en dat ik me gelukkig mag prijzen er van te kunnen genieten, dat blijft.

Maar die andere mensen in de bus! Die kijken chagerijnig voor zich uit, lezen hun boek, doen een spelletje op hun telefoon, terwijl ze door een schilderij rijden! Ik zou wel tegen ze willen roepen: kijk nou, daar rechts! Zie je dan niet dat je op één van de mooiste plekken op aarde woont! Maar mijn frans is niet toereikend, dus houd ik maar mijn mond. De locals die ik spreek zijn ook zo blazé over hun stad. Ja, het is niet slecht om in Genève te wonen, maar vooral omdat je zo snel búiten Genève bent, en dan lekker kan skien enzo. Maar de stad zelf, nee, die is eigenlijk erg saai en ongeorganiseerd. En het verkeer, ja, verschikkelijk. Je staat constant vast in de spits (vooral op die prachtige brug, met dat prachtige uitzicht, maar dat zien ze natuurlijk al lang niet meer). En het weer is ook niks vanaf November tot April. Grijs en koud en nat. Niks aan, Genève in het najaar... Ze zouden eens een winter in Nederland door moeten brengen, waar het grijs en koud en nat is, maar ook plat, plat en nog eens plat. Althans, dat denk je, want zien kun je het niet, met al die misbanken en dichte regenbuien...

Goed, hoe ongevoelig de Geneveanen (?) dan ook mogen zijn voor de pracht van hun stad, ik geniet er iedere dag met volle teugen van. Verder gaat het ook goed allemaal. Mijn stage is nog steeds interessant, en gelukkig iets minder hectisch. Ik hoop in de nabije toekomst dan ook wat meer tijd te hebben om de voor mij interessante onderwerpen, met name op humanitair gebied, wat verder uit te diepen.

Maar Koen komt er zo aan (jipie!!!), dus ik houd het hierbij. Veel liefs en dank voor jullie lieve reacties. Ik beloof volgende jaar wat meer in Nederland te zijn (bedacht me laatst dat ik 9 maanden van dit jaar in het buiteland zal zitten/heb gezeten).

P.s. Ik zal proberen dit weekend wat foto's van al dat moois op mijn Facebook pagina te zetten.

  • 26 Oktober 2010 - 20:53

    Jim:

    Zeer herkenbaar! Fijn dat jij er nog zo dichtbij kan komen - hoop dat het lang zo blijft... veel plezier met Koen!

    X PJ

  • 27 Oktober 2010 - 07:16

    Jikke:

    tranen in mn ogen en een brok in mn keel. En gelukkig dat ik je moeder mag zijn. Altijd zo houden Rosa, dit frisse kijken naar de wereld om je heen.(probeer/doe ik ook!) Hou van jou!

    mam

  • 27 Oktober 2010 - 17:00

    Erna:

    we zullen dat vast nog wel gaan bekijken met onze in de toekomst gekochte camper liefs en groetjes

  • 27 Oktober 2010 - 19:49

    Jet:

    Dag Roosje,

    veel liefs uit plat en nat Nederland. Kaarsje aan, kacheltje, droge kleren.. veel plezier met Koen, zoen van Jet

  • 27 Oktober 2010 - 21:40

    Tessa:

    ja, dat dácht je , maar dan onderschat je bijvoorbeeld mijn dagelijkse fietsroute langs de Nieuwe Meer, de zonsopgang tegemoet. Hardstikke Nederlands, hardstikke plat, maar bloedmooi - en als bekroning deze week weer eens het flitsende turkoois van de ijsvogel gezien. Je kunt gerust terugkomen straks, Roos! Je zult zien: er is genoeg om met hart en ziel van te houden!

  • 28 Oktober 2010 - 11:33

    Auroor:

    Lieve Roos,

    Pfff...de tijd vliegt! Ik had het idee dat je vorige bericht nog maar net uit was en zie er al weer een nieuwe op staan.
    Tot mijn grote verrassing dus haha...

    Ik zag laatst een documentaire op Ned2 over de VN; is wel iets voor jou! Kijk maar op uitzending gemist naar Brandende Kwesties!

    Maar nu even over wat je daar aan het doen bent...veel van mijn jaargenoten hebben ook de aspiratie om uiteindelijk bij de VN te werken...voor mij is het denk ik een iets te log apparaat met "te veel" macht...kan je dat misschien begrijpen?

    Ik wens je enorm veel succes toe! Blijf genieten maar hou ook je ogen en oren open en blijf ALTIJD kritisch. Want zelfs binnen de VN hebben mensen soms twee agenda's...of zie ik het nu te donker in en sta ik op het punt om consiracy theories er op los te laten? hahaha :)

    Dikke zoen uit het zonnige Middelburg! Joepie:)

    xx

  • 28 Oktober 2010 - 20:45

    Laura:

    Ha Roos,
    Fijn dat je zo geniet! Blijven doen hoor! Leuk was het om Koen te spreken/zien op Jets verjaardag. Heel goede tijd gewenst saampjes!
    Kus,
    Laura en Hugo

  • 04 November 2010 - 20:55

    Maartje:

    Je moet maar even aan Jets vragen hoe je die Geneveanen (die houden we erin!) uitscheldt voor domme blinde chagrijnen!
    Ik kom nog een keer langs, Rosa. Je moet me alleen even zeggen hoe lang je er nog zit. KUS

  • 01 Januari 2011 - 18:28

    Opapa Postata :

    DIE KOP- ZIT ER NOG BEHOORLIJK OP H E ROOS IDEEEN IDEEEN IDEEEN WAT BLIJFT UT TAAI OM AAN JE VERKEERDE GEBRUIK VAN JE KOPPIE TE ONTKOMEN KWEET ER ALLES VAN....., ALS WE MAAR COM PASSIE BLIJVEN HEBBEN MET ONSZELF OFTEWEL ONZE ZELVEN. VLIJMSCHERP KRITISCH BLIJVEN MET ONS ZELF -OF DE PHONY-ZELVEN -IS DE STRAP NA HET REALISEREN ,DAT WE VIA DAT AARDE-STUFF OF WEL ONS BREIN DINGEN MENEN MOETEN CONCLUDEREN ALS WAARHEDEN PONEREN VEELAl terwijl ons gemoed /gevoel schreeuwt om gevoelt /gehoort te worden. Waar ik zo intens blij mee ben dat onze dochter kleindochter geliefde en lieven om heur heen getuigt van een intense daNKBAARHEID VOOR HET SCHONE VAN DE SCHEPPING EN DAARNAAST ZICH OOK ZO MENSELIJK UIT OVER ALLE ANDERERN OM HAAR HEEN. DANK HEEL VEEL DANK VOOR JE VERHAAL., EN BOVENAL VOOR DE SPIEL DIE JE ME TOONT. HOOP DAT JE VAT WAT HEB WILLEN ZEGGEN : je zieltje , voor mij dan, komt eerst dan een helepoos ............................. niks dus en mag een mens denken wat ie denkt te willen denken EN ... NEEM HET NIET TE SERIEUS PLEASE. EN HELE TEDERE KNUF VOOR JOUW ,MOOI MENS MET ZOVELE FAcetten an je brillant.....

  • 01 Januari 2011 - 18:28

    Opapa Postata :

    DIE KOP- ZIT ER NOG BEHOORLIJK OP H E ROOS IDEEEN IDEEEN IDEEEN WAT BLIJFT UT TAAI OM AAN JE VERKEERDE GEBRUIK VAN JE KOPPIE TE ONTKOMEN KWEET ER ALLES VAN....., ALS WE MAAR COM PASSIE BLIJVEN HEBBEN MET ONSZELF OFTEWEL ONZE ZELVEN. VLIJMSCHERP KRITISCH BLIJVEN MET ONS ZELF -OF DE PHONY-ZELVEN -IS DE STRAP NA HET REALISEREN ,DAT WE VIA DAT AARDE-STUFF OF WEL ONS BREIN DINGEN MENEN MOETEN CONCLUDEREN ALS WAARHEDEN PONEREN VEELAl terwijl ons gemoed /gevoel schreeuwt om gevoelt /gehoort te worden. Waar ik zo intens blij mee ben dat onze dochter kleindochter geliefde en lieven om heur heen getuigt van een intense daNKBAARHEID VOOR HET SCHONE VAN DE SCHEPPING EN DAARNAAST ZICH OOK ZO MENSELIJK UIT OVER ALLE ANDERERN OM HAAR HEEN. DANK HEEL VEEL DANK VOOR JE VERHAAL., EN BOVENAL VOOR DE SPIEL DIE JE ME TOONT. HOOP DAT JE VAT WAT HEB WILLEN ZEGGEN : je zieltje , voor mij dan, komt eerst dan een helepoos ............................. niks dus en mag een mens denken wat ie denkt te willen denken EN ... NEEM HET NIET TE SERIEUS PLEASE. EN HELE TEDERE KNUF VOOR JOUW ,MOOI MENS MET ZOVELE FAcetten an je brillant.....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rosa

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 367
Totaal aantal bezoekers 42465

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2010 - 24 December 2010

Mijn Stage in Genève

01 Februari 2010 - 19 Juni 2010

Studeren in Zweden

02 Maart 2009 - 22 Augustus 2009

Zuid Oost Azie en Oceanie met Koen

12 Februari 2008 - 30 April 2008

Onderzoek Egypte

20 Januari 2007 - 20 Juli 2007

Studie Zuid Afrika

Landen bezocht: