Bitterzoet, zoals witlof - Reisverslag uit Genève, Zwitserland van Rosa Zanden - WaarBenJij.nu Bitterzoet, zoals witlof - Reisverslag uit Genève, Zwitserland van Rosa Zanden - WaarBenJij.nu

Bitterzoet, zoals witlof

Door: Rosa

Blijf op de hoogte en volg Rosa

30 Augustus 2010 | Zwitserland, Genève

En witlof is niet zoet, in ieder geval nu nog niet..

Een nieuw land, een nieuwe stad, een nieuwe ervaring. Allerlei zaken waar ik erg van houd, maar Koen is net weer vetrokken richting Nederland, dus ben ik een beetje blue. Dat neemt echter niet weg dat ik in een prachtige omgeving blue ben!

Toen Koen en ik zaterdagavond langs de onderkant van het meer van Genève reden richting mijn toekomstige onderkomen werd er door ons een hoop ge-"oeh"d en ge"aah"d. Ik kan mij vagelijk herinneren dat ik eerder in deze regio ben geweest, maar ik wist zeker niet meer hoe ongelofelijk mooi het hier is! Het grote, golvende meer glanzde in het laagstaande licht, majestueuze landhuizen keken tevreden uit over hun omgeving en daarachter torende impossante gebergtes onverstoorbaar boven alles uit. De dorpjes aan de Franse kant van het meer zijn schattig en erg Frans, met oude, hoge huisjes, knotwilgjes, bakkertjes en terrasjes. Althans, tot Evian-des-Bains dan, waar de vele sportauto's, het bombastische casino en de algehele grandeur ons enigzins verastte.

Het adres waar de Mio Mio ons naartoe bracht lag net een paar kilometer achter de Frans/Zwitserse grens, maar toen de blauwe Partner ons door een villa wijk voerde twijfelde ik steeds meer aan de door mij ingevoerde gegevens. Ik kon hier toch niet wonen voor €450 per maand, tussen al deze miljoniars? We reden toch maar het terrein van nummer 16, Chemin du Nantes D'Aisy en ik belde aan. Het was inderdaad Johannes, de Duitse advocaat die het appartement normaal huurt, die de deur open deed. Hij liet ons het huis zien en ik hoefde niet lang na te denken voordat ik mijn intrek nam. Ik heb hier namelijk niet alleen een redelijk ruime, lichte en totaal ingerichte kamer tot mijn beschikking, maar ook een woonkamertje met bank, kast en tafel en daarin een zeer compleet keukentje. In principe deel ik dit met Johannes, maar hij werkt de komende 4 maanden in Parijs en is maar een paar dagen thuis in die tijd. Een typisch geval van met één neus in de Zwitserse boter dus!

Die avond doken Koen en ik vrij bijtijds in onze provisorisch samengestelde bedje. De volgende ochtend begon ik al wat spullen uit te pakken, waarna we bij de Carrefour in Frankrijk wat basis boodschappen deden. Vervolgens reden we naar een picknick plaats aan het meer, waar we een paar uur in de zon doorbrachten en ook nog een duik waagden in het frisse meer. Na een kleine tour door Genève om mijn toeekomstige werkplaats te bekijken, welke ongeveer 12 kilometer of een uur reizen van mijn huis vandaan ligt, reden we weer terug naar de villa. Daar maakte ik voor het eerst eendepoot klaar. Na een heerlijk maal en wat uitzendinggemist.nl deden we wederom de oogjes toe, wetend dat de volgende dag een afscheid zou brengen maar ook blij dat Koen's toekomstige bezoekjes waarschijnlijk met net zoveel privacy en vrijheid gepaard zouden gaan als dit weekend.

Koen is dus een uur of 2 geleden vetrokken en inmiddels al weer aardig onderweg. Ik ga zo de rest van mijn spullen uitpakken en misschien fiets (ja, die heb ik meegenomen!) ik zo weer naar het meer. Over 2 dagen moet ik aan de slag, waar ik naar uit kijk aangezien afleiding mij nu goed in de oren klinkt.

Er volgen, met een beetje geluk, spoedig foto's en voor de liefhebber, mijn volledige adres is:

Chemin du Nant d'Aisy 16A
CH-1246 Corsier, Switzerland

Alweer bedankt voor jullie aandacht en tot horens!

• 30 Augustus 2010 - 15:57

Jikke:

Lieverd, wat ben je toch een bofkont (behalve treurig dat je vriendje nu weer weg is natuurlijk). Wat klinkt dat goed joh! Ik vind het zo leuk ook dat ik volgende week al ga zien hoe jij woont. Ik kijk ernaar uit. Kus, mam

• 31 Augustus 2010 - 08:17

Auroor:

He meissie,

Klinkt allemaal fantastisch!
    Wat een geluk allemaal!
    Wat ga je eigenlijk doen in Geneve? Ben je nou klaar dan met studeren of is dit nog gelinkt aan de uni?? Daar ben ik wel benieuwd naar!
    En is het daar lekker weer?

Ik ga dit jaar een keuzevakkenpakket "Gender en Seksualiteit" volgen naast het verplichte tweedejaarsprogramma :)
    Na zo'n lange vakantie is het wel weer eens tijd dat ik wat ga doen! Twee en een halve maand is toch stiekem best wel lang!

Maar....vandaag nog maar even in pyama doorbrengen achter de pc, om uit te zoeken welke boeken ik allemaal moet aanschaffen!

Dikke zoen en good luck!

Liefs
    Aurora

• 31 Augustus 2010 - 19:39

David:

Hallo Geniale Vrouw, hoe lukt het je nu weer in het peperdure Geneve een betaalbaar appartementje-cum-arrangementje te vinden?!Geweldig.Met het "meelezen" van je thesis ben ik nog niet vergevorderd door allerlei sociaal gedoe, maar eind deze week stort ik mij er weer op.Veel inspiratie, plezier en succes met stage en thesis, en liefs van Suikeroom, ook voor Koen.

• 31 Augustus 2010 - 21:17

Laura:

Ha die Roos! Wat een heerlijk beeld schets je!
    Ontzettend leuk dat je zo op allerlei plaatsen bent en kunt wonen c.q. studeren. Veel succes alvast en groetjes van Laura en Hugo en kopjes van Doerak, Simba en Doortje.

• 02 September 2010 - 20:46

Stella:

hoi rosa
    ik heb nu even tijd dua reageer ik even op je schrijven
    wattt!!! een mazzelkont ben je toch
    fijn he zo te zitten nu kun je het goed uithouden zo en je moet maar zo denken de tijd gaat heel hard als je druk bent
    groeten van stella en ruud

• 02 September 2010 - 22:23

Tessa:

Yummy, yummy! Een mens kan het toch zomaar ook treffen, toch? Even een nachtelijke blijk van medeleven uit Murphy's armen, want die heeft hier in huis nu even ALLES in zijn greep, van stereo's tot wasmachines en telefoon. Dartington- muziek was geweldig! Gelukkig mag ik het weekend weer even hier weg...Hoop ook nog even bij jou te koekeloeren voor de Kerst. Geniet vooral!

• 03 September 2010 - 11:55

Jet:

Lief Roosje,
    Kun je tegen de Geneefse hellingen opkomen met je Nederlandse fiets, of valt het allemaal wel mee? Je bent nu begonnen en ik hoop dat de verbindingen met je villa en je werkplek goed zijn. Het weer ziet er prima uit, 23 graden! Morgen wordt het nog een graadje warmer. Een fijn eerste weekend!
    Zoen van Jet